Miskolc-Diósgyőri Ref. Ált. Isk. és Óvoda Erdész úti óvodájában 2015.09.29.-én nevelés nélküli munkanapot tartottunk. Továbbképzésünk témája: „Indul a tanfelügyelet!”, intézményi és pedagógus önértékelés és a minősítés. A meghívott előadó Szabadi Edit, az RPI munkatársa, mesterpedagógus, minősítési szakértő, szakmai szaktanácsadó.
A törvényi szabályozás alapján:
- 2011. évi CXC nemzeti köznevelési törvény
- 326/2013 kormányrendelet (előmeneteli rendszer, jogállás)
- 363/2013 kormányrendelet (ONOAP)
- 15/2015 EMMI- rendelet (köznevelési, szakértői tevékenység, eljárási rend)
- 20/2012 EMMI- rendelet (Működési rendelkezések, nevelési-oktatási intézmények működéséről, és köznevelési intézmények névhasználatáról)
Tanfelügyelet: Támogató, segítő szándékú alapelvek mentén, ellenőrzési és értékelő munka. Az intézmény illetve a pedagógus erősségeinek, gyengeségeinek feltérképezése. A középpontban a minőségi munka áll.
A helyes sorrend tekintetében minden intézménynek el kell indítania az intézményi és pedagógus önértékelést. A tanfelügyelet, mint külső ellenőrző szerv munkája után a pedagógusok elkészítik a portfóliójukat és rész vesznek a minősítő eljáráson. A tanfelügyelet ellenőrzése során az első számú kompetencia a pedagógus általános felkészültsége. Az intézményvezetőt is ellenőrzi a tanfelügyelet, vezetői kompetenciái közül: végzi-e a saját és mások stratégiai fejlesztését, a munkatársak továbbképzését. Mindennek szerepelnie kell az intézményvezető vezetői programjában és a gyakorlatban is. A tanfelügyeleti ellenőrzést 5 évenként végzik. Helyszíni látogatás során, a következő feladatok valósulnak meg: dokumentumelemzés, csoportprofil, kapcsolattartás az intézményen belül és kívülálló partnerekkel, tematikus tervek, foglalkozás vázlatok, csoportnaplók, fejlődési naplók, gyermeki produktumok tekintetében. A tanfelügyeleti ellenőrzés időtartama 2x45 perc a gyermekcsoportban. A tanfelügyeleti szakértők számára elégedettségi kérdőívet kell kitölteni a meghatározott partnereknek.
Önértékelés: A feltérképezett területek után az önértékelési csoport megállapítja, a fejleszthető területeket, és kiemeli a pozitív értékeket. Az önértékelési kézikönyv alapján 8 pedagógus kompetenciát, 5 vezetői kompetenciát és 7 intézményi kompetenciát ellenőriznek.
A pedagógus életpálya modell keretében 2018-ig minden pedagógusnak el kell készítenie a portfólióját. Majd szakos szakértő és a kirendelt elnök előtt a gyermekcsoportban meg kell valósítania a minősítési eljárásban kijelölt foglalkozásokat. A minősítés harmadik szakasza a portfólió védése, melyet elektronikus úton IKT eszközökkel mutat be az óvodapedagógus.
Az előadás rendkívül jól felépített, szakmailag kompetens volt. A szakmai továbbképzés minden óvodapedagógus számára hiteles és építő volt. Azonban a változások nagy kihívást jelentenek, de a szaktanácsadó felajánlotta segítségét minden terület vonatkozásában, ahol kérdéseink vagy valami elakadás felmerülne.
Hozzászólások