Természetesen ebben az évben sem hagyhattuk ki a programozás hetét, hiszen tanulóinknak ez egy nagyszerű lehetőség arra, hogy ismerkedjenek az informatika világával, a robotokkal, az algoritmusokkal és a kódolással. Október 7-től 22-ig tartó idő alatt az állatok és az állatvédelem témában kódolhattak.
A legkisebb tanulók leginkább olyan offline, számítógép nélküli unplugged tevékenységeket végeztek, mint a pixelart képek színezése, azaz színezés kód szerint, vagy nyíl utasítások alapján. A Bee-bot robotok méhecske formában belopóztak az órákra és mosolygóssá tették a kis arcokat. Ők pedig megtervezhették a méhecskék legrövidebb útvonalát a különböző állatokhoz, melyek az átlátszó pálya alá voltak elhelyezve. Kész csoda, hogy a kis elsősök milyen ügyesen kezelték a kis robotokat. Logikai és/vagy kapcsolatok alkalmazását is gyakorolták. Poharak alatt lévő kisállatokat kerestek meg úgy, hogy a megtalálásukhoz vezető kódot a logikai lapok tulajdonságai alapján határoztuk meg. Az egyik csoport eldugta az állatokat és megalkotta a kódot, a másiknak ki kellett találni a kód alapján, hogy hol vannak az állatok. A már megtanult hangok hívóképeinek segítségével egy titkos üzenetet is megfejthettek a gyerekek.
Az alsó tagozatos diákok további izgalmas kihívásokkal is találkoztak a színezéses unplugged tevékenységek mellett. Például olyan szólásokat és közmondásokat dekódoltak, amelyek állatneveket tartalmaztak.
Az első emeleti aulában kitett kihívást teljesítették azzal, hogy az ott elhelyezett aprócska pixelképet színes lapokkal keltették életre a földre hatalmas méretben kirakva.
A diákok emellett Botley robottal is ismerkedtek. Kóbor kutyákat (kis játékékok) gyűjtöttek be vele és a menhelyre vitték azokat. Ehhez persze tudniuk kellett útvonalakat tervezniük, hogy a kóbor állatokat össze tudják gyűjteni. Nem mindig sikerült elsőre, de ekkor újra terveztek és végül sikerült minden ebet a menhelyre szállítaniuk.
Adatokat gyűjtöttek az állatokról számítógép segítségével, majd kis lapokra írták a főbb jellemzőiket, az állat neve nélkül. Ezeket a lapokat az átlátszó pálya alá helyezték. A tanulóknak Bee-bot robot segítségével kellett elérniük az állatok lakóhelyeit, majd a mező alá tett leírások alapján kitalálni, hogy melyik állat lakhat ott. Több alkalommal is beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mely állatok veszélyeztetettek, illetve mit lehet tenni az élőhelyeik megóvása érdekében.
A legnagyobb alsós tanulók még több izgalmas tevékenységben vehettek részt. Ők már nem csak színezték a pixelart képeket, hanem tervezték is azokat illetve kétszeresére nagyították. Kupakokból állatvédelemmel kapcsolatos szavakat raktak ki a földön, illetve állatok képeit rakták ki belőlük.
Számokhoz tartozó betűk összeolvasásával szavakat kaptak megfejtésül, majd ennek kapcsán (szeretet, menhely, felelősség) beszélgettek a helyes állattartásról.
Saját telefonjaikat használva a kis aulába kihelyezett lapokon QR-kódok leolvasásával állatokkal kapcsolatos ismeretterjesztő cikkeket tanulmányozhattak és állatos online játékokat játszhattak.
Bajnokságot rendeztünk számukra a codycolor oldalon. Királyi csatában vívtak meg egymással a tanulók robotjaikat a lehető legjobb pozícióból indítva, annak ismeretében, hogy milyen színű mezőn merre fordul a robot. Aki legtovább tudott a pályán maradni, az volt a győztes.
Számítógépen többször is kódoltak, nem csak Paint programban, hanem a pixelart oldalon is, ahol állatok képeit készítették el a pixelek színezésével.
Codey Rocky robotok programozásával is ismerkedhettek. Állatok képeit rajzolták meg útvonalnak és a robot követte azt, illetve a robotok voltak az állatok, akik egymás után szaladtak és fogócskáztak.
Scratch programban állatvédelemmel kapcsolatos videót készítettek a tanulók, itt már a blokk programozást is tanulhatták.
Az iskolai esemény során a diákok látogatást tettek a Code.org oldalon is, ahol megismerhettek egy "Hello World: Animals" című kurzust. Ezen kívül részt vettek egy olyan tanfolyamon is, ahol az Angry Birds játékkal kapcsolatos kódolási kihívásokkal találkoztak. Itt a diákoknak az volt a feladatuk, hogy irányítsák a madarakat a malacokhoz, alkalmazva a kódolás tudásukat.
Nem utolsó sorban, a diákok az esemény során a mesterséges intelligenciával is megismerkedhettek. Különösen izgalmas volt, hogy az OpenAI ChatGPT-vel csevegtek állatokról. A diákok kérdéseket tehettek fel a mesterséges intelligencia robotnak egy állattal kapcsolatban, és megfigyelhették, hogyan válaszol, nemcsak magyarul, hanem angolul is.
Az idei Codeweek események valódi kreativitást és kódolási készségeket hoztak ki a diákokból, miközben izgalmas és interaktív módon ismerkedtek az informatika és az állatvédelem világával. Büszkék vagyunk a diákjainkra, és köszönjük a munkáját minden aktív pedagógusnak!
Az eseményekről készült képeket folyamatosan bővítjük.
Fodorné Varkoly Mária tanító