Lakóhelyünk Miskolc – Diósgyőr, a Bükk lábánál – Ipartörténet
Oktatási cél:
- Ismerjék a diósgyőri vasgyártás alapítóinak életét, munkásságát
- Ismerjék meg a környékünkön lévő iparágak történetét, működését
- Legyenek képesek bemutatni működésüket, termékeiket
- Készüljenek a pályaválasztásra
Nevelési cél:
- Legyenek büszkék arra, hogy az embert Isten a saját képére teremtette, és felruházta bölcsességgel, gondolkodó lénnyé alkotta, aki képes alkotni, fejleszteni környezetét
Tantárgyi koncentráció:
- hittan – az Isten által kapott bölcsességgel képes az ember alkotni a közösség javára
- földrajz – a Bükk ásványi kincsei, a Hámori-tó keletkezésének története, a víz ipari célokra való felhasználásának lehetőségei – pisztrángos, vasgyártás, papírgyártás
- biológia – pisztrángtenyésztés a Bükkben
- fizika – vasolvasztás fizika feltételei, papírgyártásnál a párolgás, préselés
- kémia – vas ötvözésének ismeretei
- informatika –anyaggyűjtés Diósgyőr ipartörténetéről
- történelem – a bükki kohászat történeti háttere, Mária Terézia támogatása, stb.
- technika – hogyan készül a papír, az öntött vas
- osztályfőnöki – programok előkészítése, feladatok megbeszélése
- testnevelés – kirándulás az Őskohóhoz
Produktumok:
- fényképek
- informatika órán anyaggyűjtés a diósgyőri ipartörténetről
2021. május 20-án kirándulást szerveztünk az Őskohóhoz.
Ott a múzeum egy munkatársa fogadott bennünket, aki részletesen elmesélte a bükki vasgyártás és a Fazolák történetét – Ómassa, Újmassa - Őskohó , Felső-Hámor, Alsó-Hámor, Diósgyőr-Vasgyár. Részletesen beszámolt ennek történelmi hátteréről, a Hámori-tó keletkezéséről, hogyan, hova és miért költözött tovább a vasgyártás ezen a területen.
Sajnos a vírushelyzet miatt nem tekinthettük meg a múzeumot se az Őskohónál, se Felső-Hámorban.
De megnéztük az ipartörténeti skanzent, az őskohót körbejártuk és betekintettünk a nyitott ajtón át a kovácsműhelybe is, megnéztük a vízikereket.
Ezután leutaztunk a Papírgyárhoz, ahol sajnos a múzeumot szintén nem lehetett megtekinteni. De megnéztük előtte a nagy zúzókövet, magát a gyárat, a diósgyőri papír emblémáját a gyár bejáratánál, a vízfelhasználását és a szennyezett víztározót messziről.
Élményekkel és ismeretekkel gazdagon tértünk vissza az iskolába.
Tóth Zoltánné, osztályfőnök