A Digitális Témahét fő célja volt a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése a tanítási órákon. Az informatikai eszközök használata nem öncélúan, hanem a digitális kompetencia fejlesztése és a digitális pedagógiai módszerek minél szélesebb körű elterjesztésének érdekében történt.
1.a Az osztályban rendszeresen használunk digitális eszközöket, de nagyon élvezték a gyerekek, hogy a digitális témahét minden óráján „gépezhettek” egy kicsit. Már a reggeli áhítatok zenei és képi anyagát is az interaktív táblán néztük és hallgattuk meg. Pintér Béla, Continental Singers dalok szövegéről beszélgettünk, és a tartalmukat alátámasztó mozdulatokat próbáltunk kitalálni. A Cipő című történet is nagyon elgondolkodtatott bennünket. Írásórákon az Okos doboz anyagát használva, betűelemekből állítottuk össze az írott betűket, és az írott – nyomtatott memória játékot is rendkívül élvezték a gyerekek. Olvasásból az AMK Kunszentmiklósiak anyagát felhasználva vetélkedtünk, hogy ki tudja hamarabb a kép nevét betűkből kirakni. Az okos dobozból pedig kinyomoztuk, hogy szókígyó milyen állatot „ebédelt”. A gyerekek nagyon örültek, hogy kivetítve mindenki láthatta, hogy mit alkottak. a mesebeli állatok című játékon, ahol a csapatoknak új állatokat kellett kitalálniuk, az ismert állatnevek. Környezetből az állatokat kellett felismerni és az élőhelyére helyezni. Énekből a dalok és hangszerek felismerése, a zenehallgatás, a hangdoboz hangjainak megszólaltatása jelentett élményt. Ez a hét még inkább arra ösztönzött, hogy minél több digitális tartalmat kutassunk fel, használjunk az órákon, mivel ezek a „gépes” játékok önmagukban is motiváló erővel bírnak.
1.b Az osztály tanulói örömmel és kíváncsian kapcsolódtak be a Digitális Témahét projektjének megvalósításába. Az életkori sajátosságaiknak, ismereteiknek megfelelően dolgozták fel a Légy jó! című mesét páros, illetve csoportmunkában. A papírlapon készített illusztrációkat digitalizálva az interaktív táblán sorba rendezték. Különböző tanórákon szöveg kiegészítéseket végeztek, gondolattérképet, vázlatkört készítettünk. Magyarórákon betűpárokat kerestek, szótagokból összekötéssel szavakat, megadott szavakból sorba rendezéssel mondatokat alkottak. A napközis foglalkozásokon az órákon feldolgozott meséket megnéztük az interaktív táblán.
2.a Az osztályban több gyermek számára a mindennapi élet természetes része a digitális eszközök használata. Mások számára csupán az iskolai feladatok megoldásakor jelent valamit. Ezen a héten kicsit célirányosabban, figyelmüket a digitális világ felé irányítva tanultunk. Kiválasztottuk Az égig érő paszuly című magyar népmesét. Olvastuk a szöveget, néztük interaktívtáblán. Szövegértési feladatokat oldottak meg a tanulók párokban, kisebb csoportokban. Elkészítettünk rajzokat a meséhez, melyből saját diafilmet készítettünk. Természetesen a bábozás sem maradt el. A tanulókkal az órán szófelhőt készítettünk a meséhez. Szorgalmi feladatként szolgált, hogy saját szófelhőt készíthet a mese és/vagy a tanult meséből. Nagyszerű művek születtek, melyeket felhasználtunk a feldolgozás során. A szófelhő elkészítésének menetét már korábbi munkáink során megtanítottam a gyerekekkel. Közösen elkészítettünk párat az órákon, így otthon már könnyebb volt. Matematikaórán a meséhez kapcsolható feladatokkal fejleszthették tudásukat a tanulók. A program lezárásaként az osztályterem dekorációjaként szolgál az összegzésként elkészített saját égig érő paszulyunk.
2.b Olvasásórán feldolgoztuk Tompa Mihály: A pitypang meséje című szépirodalmi művet. A megvalósításában igénybe vettük az IKT nyújtotta lehetőségeket. Ehhez készíttettem Powerpoint segítségével feladatokat, majd feladatlapot töltöttek ki. Nyelvtanórán megtanulták a Wordart program segítségével a szófelhő készítését. Csoportban kellett dolgozniuk. A kiejtéstől eltérő helyesírású szavak játékos formában könnyebben elsajátítható volt számukra. Kinyomtattam, és együtt megcsodálhattuk az elkészült produktumokat. Jó volt látni, ahogy összedolgoztak és örültek egymás sikerének. Már több hete bevezettük a digitális eszközökkel támogatott keddi matematikaórát. Ilyenkor a gyerekek elhozzák otthonról telefonjaikat, tableteiket és ezek segítségével csatlakoznak a kahoot quiz vagy quizziz oldalhoz, ahol párokban kiválasztják négy lehetőség közül a helyes megoldást. Egymással versenyeznek, az eredmény minden kérdés után látszik. A digitális hét keretében még több időt fordítottunk ezekre az eszközökre és megtanultak kreatív választ adni a promethean classflow lehetőségével vagy QR kódokat leolvasni az eszközeikkel. Így oldottunk meg jó néhány learningapps feladatot. Itt nem hagyjuk abba, szülői támogatással továbbra is folytathatjuk a QR kódok leolvasását heti egy alkalommal. Ezúton szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy akinek van otthon olyan okos telefonja, amit már nem használ, mert esetleg nem olvassa be a sim kártyát vagy más baja van, de az internethez még tud csatlakozni, esetleg csak megunt, azt szeretettel várjuk a portára Fodorné Marika néni nevére leadva. :)
3.a A digitális témahéten igyekeztünk minden lehetőséget megragadni, mellyel még színesebben, érdekesebben tárhattuk a gyermekek elé a megtanítandó tananyagot. Az infokommunikációs eszközök segítségünkre szolgáltak, hogy a tanterembe varázsoljuk a régmúlt korokat, valamint a modern technika eszközeinek alkalmazása során a gyerekek még a testnevelés órákon is szívesebben mozogtak. Magyarórákon Mátyás királyt „hívtuk vendégül” királyi udvartartásával. Megelevenedtek a mondák, a corvinák, a középkori vendéglátás pompájával. Reneszánsz zenét hallgattunk, táncot néztünk. Matematikaórákon a feladatok kivetítése sokkal szemléletesebb, megérthetőbb, differenciálásra ad módot. Környezetismeretből a digitális e-tananyag segítségével megtekintettük a vízpart élővilágát. Rajz- és technikaórán bepillantást nyertünk a festők tavasz ábrázolásába. Énekórán zenét hallgattunk, használtuk az Internetes forrásokat zeneművek meghallgatásához, nem ismert hangszerekről kaptunk útmutatást. Testnevelésórán „Flashmob” táncos gimnasztikai gyakorlatokkal melegítettek be tanulóink. Olyannyira élvezték, hogy mindenki végig csinálta a gyakorlatokat. Egyszerre mozogtak, minden testrészüket megmozgatta, vidáman, felszabadultan mozogtak. Napköziben, a tanulási idő után mátyás királyról szóló meséket néztünk meg. Az iskolavédőnők egészségneveléssel kapcsolatos prezentációja még fontosabbá tette a gyerekek számára az egészséges táplálkozást, testi higiéniás szabályok betartását.
3.b A Digitális Témahét folyamán a gyerekek magyarból szorgalmi feladatként készíthettek szófelhőt a tanult témákhoz kapcsolódóan. Éltek is a lehetőséggel, hiszen sok-sok érdekes „alkotás” készült mind olvasásból, mind nyelvtanból. Csapatokban vagy párokban PowerPointos bemutatót is készítettek István királyról, Mátyás királyról, a Nándorfehérvári csatáról, Mátyás Corvináiról stb., amit be is mutattak társaiknak. Óráinkon többször is használtuk a SMART Notebook feladatait, Mátyás meséket néztünk vagy zenét hallgattunk énekórán a YouTube-ról. Matematikaórákon a LearningApps interaktív feladatokkal játszottunk. Az idő tanulásához interaktív órát használtunk. A tananyaghoz kapcsolódó interaktív játékokat játszottunk:http://www.sheppardsoftware.com/mathgames/fractions/fracTut1.htm Többet, mint máskor, hiszen célunk volt, hogy ezzel is motiváljuk tanulóinkat, bővítsük informatikai ismeretüket. Környezetismeret órán megnéztük a Vizek mentén című film egy-egy tananyaghoz illő részletét. Önállóan, mini projektben mutattak be egy-egy általuk kiválasztott vízhez kapcsolódó élőlényt. A munkához tartozott az interneten való kutatómunka is. Az elkészített munkákat kiállítottuk a termünkben.
4.a A digitális témahéten a digitális kompetencia fejlesztése történt a tanórákon, a technológiával támogatott tanulás közkedvelt volt diákjaink körében.
Matematikaórán online játékok és az Apáczai tudástár feladatai, nyelvtanórán online játékok és a mozaBook feladatai színesítették a tanórát. Rajzórán kisfilmet néztünk a témával kapcsolatosan /a népművészeti motívumok festése mennyasszonyi ládára/– filmnézés után illusztrációt készítettek a gyerekek. Énekórán zenehallgatás volt, hittanórán filmet néztünk, és kisfilm narralásával gyakoroltuk a történetmondást. Környezetünkkel, hazánk nagytájaival filmek, online játékok segítségével ismerkedtünk meg. Napközis foglalkozáson online játékokkal gyakoroltuk az anyagot. Testnevelésórán pedig Just dance program segítségével az osztályunk közös tánccal zárta a hetet.
4.b Egész héten nagyon jól tudtunk minden órán dolgozni az interaktív feladatokkal. Magyar irodalom órákon Magyarország nagy tájegységeinek nevezetességeivel foglalkozunk. Nagyobb városok híres épületeit, neves személyiségeit tekintettük meg. Szeged, Debrecen, Hortobágy, a Tisza és Tiszahát tájait ismertük meg. Nyelvtan órán sok interaktív anyaggal foglalkoztunk,mely az ige témakörhöz tartozik. Környezetórán szintén Magyarország nagy tájegységeivel foglalkoztunk. Technika- és rajzórán ötleteket vettünk az éppen aktuális tananyaghoz. A hetet testnevelés órán vidám zenés , táncos gimnasztikával zártuk le, ahol kivetítőn nézhették a koreográfiát tanulóink.
Összegzés: A digitális technika megérthetőbbé teszi a gyermekek számára szükséges információk átadását. Nagy szükség van rá, hogy megfelelő mértékben alkalmazzuk, haladnunk kell a korral, meg kell tanulnunk a „digitális nemzedék nyelvezetét”, csak akkor lesz hatékony az oktató-nevelő folyamat a XXI. században…
Hozzászólások