A pénz7 célja az 1.a osztályban matematikaórán, hogy játékosan megismerkedjenek a gyerekek a pénz használatával. A munkafüzetben oldottunk meg feladatokat. Az interaktív tábla segítségével piacon jártunk, ahol virtuálisan vásároltak a gyerekek 20 Ft-ért. A vásárolt árukat le is rajzolták, az árakat összeadták. Volt, aki elköltötte az összes pénzét és volt, aki nem. Így tudtunk beszélgetni arról, hogy mit is jelent takarékoskodni. Mire lehet gyűjteni? Hogyan lehet ezt az életben is megtenni?
Olvasásórán is foglalkoztunk a témával, meséken keresztül megismerkedtünk a tallér, krajcár és forint fogalmával, szógyűjtés és szókincsbővítés a vásárlással kapcsolatban volt. A gyermekek kirakták a tanult betűkből a hallott szavakat, illetve írásórán le is jegyezték a füzetükbe, ezzel gyakorolva a nyomtatott szó másolását és az emlékezetből írást. A gyorsan dolgozó diákok meseillusztrációt is készítettek a füzetbe. Áhítatokon pedig a perselypénzről és az adakozásról is beszélgettünk kis diákjainkkal.
1.b osztály
Mivel kicsik a gyerekek, igyekeztünk nagyon játékos módon foglalkozni a pénz témával. Meséket olvastunk( A telhetetlen méhecske, A rest lány),amihez illusztrációt készítettünk. A reggeli áhítatokon, órákon visszatérő témánk a felszereléseink, ruházatunk védelme, óvása. Hogyan tudunk takarékoskodni az árammal, a vízzel? Foglalkoztunk a környezetvédelemmel is. Matematika órákon játékpénzzel vásároltak a tanulók. Összeadtak, kivontak. Nagyon élvezték ezeket az órákat a gyerekek.
Matematikaórán legóból olyan dolgokat építettek a gyerekek, amiket üzletben lehet kapni: virág, zöldség, telefon, autó stb. Véletlenszerűen mindegyiknek volt egy ára (A 10-es számkörben.) Minden tanuló kapott 10 db. tízfillérest, abból kellett vásárolnia, azzal kellett gazdálkodnia. Minden gyerek volt eladó is és vevő is. Látniuk kellett, hogy okosan kell beosztani a pénzüket, különben idő előtt elfogy, illetve észlelniük kellett, hogyha kevés volt már a pénzük egy-egy árucikkre.
Hittanórán: Perselyt rajzoltunk, amibe gyűjtjük a pénzadományokat. A pénzeket a papírlap alá tettük és átsatíroztuk.
2.a osztály
Olvasásórákon a jelenleg Magyarországon forgalomban lévő pénz fajtákkal és címletekkel ismerkedtünk meg. Összehasonlítottuk a Gazdálkodj okosan társasjáték játékpénzeivel. Környezetórán az erdő élővilágával kezdtünk el foglalkozni. Interneten kikerestük a védett növények és állatok eszmei értékét. Nyelvtanórán toldalékvásárt játszottunk, mivel a toldalékolást tanuljuk éppen. Énekórán a hangjegyek kerültek más-más összegbe. Gyönyörű, és drága dallamokat sikerült kitalálnunk. Matematikaórán a szorzást tanuljuk, itt az azonos tárgyak kerültek ugyanannyiba, így szorzással lehetett kiszámítani, hogy a meseboltban, mi mennyibe került. Testnevelésórán játékpénzekre ugrálva lehetett a képzeletbeli perselybe takarékoskodni. Hittanból a „Minden rossz kezdete a pénz szerelme” Gal 5,20 mondatról beszélgettünk. Arról, hogy a pénz fontos eszköze életünknek, de nem veheti át életünk irányítását. Napköziben a Gazdálkodj okosan! társasjátékkal, és a kártyás Monopoly-val játszottunk a legtöbbet.
Ezen a héten sokat tanulhattunk a takarékoskodásról, a beosztásról, a gazdálkodásról, a pénz értékéről, és arról, hogy helyesen használjuk a pénzt, de ne ez legyen életünk középpontja.
2.b osztály
A pénz fontos szerepet tölt be mindannyiunk életében. Iskolánkban február 25-től március 1-ig, a „Pénz7” elnevezésű témahéten minden a pénz körül forgott. Ennek legfőbb célja az volt, hogy a gyerekek játékos formában ismerkedjenek a pénzzel, annak világával, s később tudatosan, felelősségteljesen bánjanak vele, jól gazdálkodjanak, takarékoskodjanak. A tanórákba építettük a pénzügyekkel, a bankkártyákkal, a vásárlással kapcsolatos ismereteket. A matematika órákon rendszeresen használják a pénzt, mint a játékos ismeretszerzés eszközét. 100-as körben tanulnak számolni, ehhez kapcsolódóan van 1, 5, 10, 20, 50 és 100 forintosuk, melyeket a Pénz7 kapcsán is elővettek.
Szöveges feladatokat oldottak meg bolti bevásárlások kapcsán. Alkalmazták a szorzás műveletét, az összeadást és a kivonást. Ismerkedni kezdtek a becslés fogalmával. Mindezt páros munkában hajtották végre.
A tanító néni segítségével beszélgettek a családok gazdálkodásáról, a sárga csekkek mibenlétéről, a zsebpénzükről, s arról, hogy ki mire gyűjt.Magyar órán egy rajzfilmből ismerkedtek meg a fontosabb pénzügyi kifejezésekkel, szókereső, valamint puzzle játékot játszottak, s közmondásokat párosítottak a jelentésükkel, magyarázatukkal. Technika órán papírperselyt színeztek, nyírtak ki és állítottak össze. A gyerekek örömmel vettek részt a feladatok megoldásában.
3.a osztály
A témahét tartalmas, hasznosnak bizonyult mindannyiunk számára.
A technika óra keretében játékpénzt készítettünk papírból.
Matematika órán gyakoroltuk a pénzváltást / Hányféleképpen tudsz kifizetni 1000 Ft-ot?; Mit vehetsz 1000 Ft-ért?; Mennyit kapsz vissza egy adott tárgy megvásárlása után? Ilyen és ehhez hasonló feladatokat végeztek a gyerekek. Mindezt abból a célból, hogy ismereteik bővüljenek a pénz értékével kapcsolatosan, s konkrét gyakorlati tapasztalatokra is szert tegyenek. Beszélgettünk a takarékoskodásról, s arról, ki mennyi zsebpénzt kap, mire gyűjt stb.
Matematika órán és napköziben " vásárlósat" játszottunk. Ehhez előzetesen apró tárgyakat hozattam otthonról, ezeket árcímkével láttuk el, a padokra pakoltuk, s kezdődhetett a szituációs játék. Eladót választottunk és sorban álltak a vevők. Ez a feladat a pénzhasználaton és pénzváltáson túl a gyerekek körében nagy sikert aratott. Nem feladatnak, hanem játéknak élték meg, szívesen végezték és szerintem sokat tanultak belőle.
Nyelvtan és irodalom órákon szógyűjtőt játszottunk. A táblára írva Szómagyarázatot adtunk.
Nagyon meglepő volt, milyen sok szót, és annak jelentését ismernek a diákok.
Szófelhőben alkottuk meg a Logót. A Szókeresőben fáradhatatlanul kutatták a megadott szavakat.
Megnéztünk egy kis filmet, melynek a címe: A pénz nem fán terem. Arról beszélgettünk, honnan van pénzünk, hogyan lehet belőle többet csinálni. Milyen megtakarításokat ismernek, mit vásárolnának, ha nagyon sok pénzük lenne és mire ha kevés.
A hét lezárásaként társasjátékokkal játszottunk: Monopoly, Catan; Élve fogd el!, Gazdálkodj okosan!.
Most is bizonyságot szereztünk, hogy a legjobb tanító mester a játék. A gyerekek örömmel, felszabadulva tanulhatták meg a takarékoskodás, pénzkeresés,befektetés útját. Mindeközben más kompetenciák fejlődése is tapasztalható volt.
3.b osztály
Fontos a pénzügyi tudatosság megemlítése, kialakítása, tudatosítása már kisiskolás korban is. A tanítási órák célja a pénzügyi és vállalkozói kultúra játékos, élményalapú fejlesztése. Életkori sajátosságoknak megfelelően megtakarításokról és pénzügyi tervezésről beszélgethettünk a gyermekekkel.
Matematika órán a Családi költségvetésről esett szó. Páros és csoportmunkában dolgoztunk. Meghatározott összegű „pénz” állt rendelkezésükre, abból kellett gazdálkodniuk (újságból kivágott termékeket kellett gyűjteni, majd vásárolhattak saját kis boltunkban). Óra végén megbeszéltük, kinek mennyi pénze maradt és sikerült-e megvalósítani tervüket.
Olvasás órán – egy klasszikust segítségül hívva – a tücsök és hangya meséjének megtekintésével indítottuk az órát, és szólásmondásokkal, magyar pénzek képeivel, szójátékokkal színesítve jártuk körbe a takarékosság témáját. Végezetül jó tanácsokkal láttuk el tücsök komát.
Rajz órán pénzérméket tervezhettek, amit természetesen el is kellett nevezniük. Nagyon érdekes pénznevek születtek: Dál, Kojó, Szellő, Vilak, TRM, Krókán, Nórvin. 😊
Hittan órán is beszélgettünk arról, hogy mit tanít a Biblia a pénzről, annak használatáról:
Bibliai történetek felelevenítésével megállapítottuk:
-Fontos, hogy Istennek tetszően használjuk fel a pénzünket (Lukács 16:9)
-Ne vásároljunk elhamarkodottan, mert aki „hirtelenkedik, szükségre jut” (Péld 21:5).
-Ha valamit mégis fontosnak tartunk, inkább tegyünk félre rá (1 Kor 16:2).
-A Biblia arra ösztönöz minket, hogy legyünk „adakozók” (Luk 6:38). Ha szeretnénk Isten kedvében járni, legyünk nagylelkűek, mert ő „a vidám adakozót szereti” (2Kor 9:7)
4.a osztály
Matematikaórán több alkalommal is foglalkoztunk a pénz témakörével. Először beszélgettünk a családról, az ott felmerülő költségekről. Miből származhat bevételünk, milyen kiadások vannak egy családban? A negatív számok anyagrészben tisztáztuk a következő fogalmakat, készpénz, vagyon, adósság és ezekkel feladatokat oldottunk meg. Ehhez technikaórán kivágtuk a vagyon-adósság cédulákat, hogy szemléletesebben kirakhassák számolás közben. Csoportmunkában a takarékosságról gyűjtötték össze eddigi ismereteiket. Napköziben pénzzel kapcsolatos társasjátékokkal játszottak, amit nagyon élveztek. (Gazdálkodj okosan!, Monopoly több fajtája stb.).
4.b osztály
A 4.b osztályban a Pénz7 célja volt a pénzügyi kultúra játékos és élményalapú fejlesztése. Olyan feladatokat végeztünk, ami kapcsolódott az okos pénzhasználathoz, takarékoskodáshoz. Vendéglőben jártunk, ahol az étlapról kellett ebédet választani meghatározott összegért. A választásból kiderült, melyik gyerek költi el az összes pénzét, ki az, aki inkább takarékoskodik. A Zsebpénz matematika gyakorlóból is olyan feladatokat választottam, amely a takarékosságra hívja fel a tanulók figyelmét, hiszen csak akkor tud valaki takarékoskodni, ha erre odafigyel. Technikaórán perselyt készítettünk, beszélgettünk arról ki mit szeretne vásárolni most a zsebpénzéből, mire gyűjt. Ha a zsebpénzét nem költi el egyszerre, hanem minden hónapban rendszeresen félre tesz belőle, hamarabb meg tudja venni mindenki, amit szeretne.
Nemes-Bernáth Piroska tanító
Hozzászólások