Tanfelügyelet

Pedagógiai szakmai ellenőrzések

2024. évi intézményi tanfelügyelet megállapításai
(Tanfelügyeleti ellenőrzés időpontja: 2024. október 15.)

1. Pedagógiai folyamatok

Kiemelkedő tevékenységek:

Az intézmény dokumentumai koherensek, az intézmény vezetésének és nevelőtestületének együttműködése kiváló. Az intézmény Pedagógiai programja és alaptevékenysége világos. A tervezés, megvalósulás és ellenőrzés során a tanulói alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztésére koncentrál. Az operatív tervezés a stratégiai célok hatékony megvalósulását szolgálja, és a dokumentumokban nyomon követhető, melyek igazolják azt a tudatosságot, mellyel az iskola programját megtervezték. A hagyományok megőrzését, mint értékőrző-értékmentő tevékenységet, magas szinten, a lokálpatriotizmus értékmegtartó és megújító szemléletmódjára alapozva, a keresztény szellemben való nevelést az elvárásoknak megfelelően, kiemelkedően végzik. Az intézményben magas színvonalú pedagógiai munka folyik.

Fejleszthető tevékenységek:
Nincs szükség fejlesztendő terület megjelölésére.
 
2. Személyiség- és közösségfejlesztés
Kiemelkedő tevékenységek:
Az intézményben a személyiség és közösség fejlesztése a kiemelkedő terület. Nagyon színvonalas közösségi programokat szerveznek. Az intézmény fontos feladatának tarja a tanulási-tanítási folyamat során a személyiség- és közösségfejlesztés kereteinek biztosítását. Felkészült és törekszik a személyre szabott nevelés-oktatás feladatainak ellátására, valamint a tanulási nehézségek kezelésére, fejlesztésére, gondozására (kiemelt figyelmet igénylő tanulók). A hagyományok megtartása és tovább örökítése, a keresztény szellemben nevelés, a közösségi rendezvények szervezése az egyes tanulók identitástudatának megszilárdítását szolgálja. A pedagógusok tevékenységei maximálisan segíti ezt. Az intézményi célok megvalósításában, a közösségi programok szervezésében a partnerek is részt vállalnak.
 
Fejleszthető tevékenységek:
A környezettudatosság ne csak a programokban, hanem az iskola mindennapjaiban is kapjon hangsúlyos szerepet. A tanulók az ismereteiket gyakorlatban is alkalmazzák.
 
3. Az intézményben folyó pedagógiai munkával összefüggő eredmények
Kiemelkedő tevékenységek:
A pedagógiai program alapján az intézmény egyik fontos célkitűzése a tanulás-tanítás eredményessége. Az eddig elért eredmények megtartása érdekében nyilvántartják és elemzik az intézményi eredményeket. A szükséges szakmai tanulságok levonása után visszacsatolnak a nevelőtestületnek és a szülőknek, tanulóknak. A szülők értékelése szerint az iskolában tudatos nevelés folyik nemcsak a tanórákon, hanem a szabadidős programokon és az iskolán kívül is. Sok tanórán kívüli lehetőség van az iskolában, ami a teljes személyiség fejlődését segíti elő. Az intézmény nevelési és oktatási célrendszeréhez kapcsolódóan kiemelt tárgyak oktatása eredményes, amely mérhető módon is dokumentálható (versenyeredmények, felvételi eredmények, stb.). A nevelőtestület lelkiismeretes, jól motiválható, komplexitásra törekvő, feladatcentrikus, jól felkészült pedagógusokból áll.
 
Fejleszthető tevékenységek:
Ez a terület nem igényel fejlesztést.
 
4. Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció
Kiemelkedő tevékenységek:
Az intézményt támogató szervezeti kultúra jellemzi. A vezetése támogatja, ösztönzi az intézményen belüli együttműködéseket a célok elérése érdekében. A tanulók nevelése-oktatása érdekében a szakmai munkaközösségek együttműködése példaértékű. Tevékenységükön túl a nevelők kezdeményezően együttműködnek a pedagógiai munkát segítő szakemberekkel. Az intézmény kommunikációs rendszere, különösen a digitális információ áramlása, az intézmény honlapja naprakészen működik. A munkaközösségek maguk alakítják ki működési körüket, önálló munkaterv szerint dolgozunk, melyet az intézményi célok figyelembevételével határoznak meg. Az intézmény belső kapcsolatrendszerének középpontjában a permanens verbális kommunikációra épülő, támogató, egymás munkájának elismerésén, tiszteletén alapuló szervezeti struktúra áll, amely a pedagógusok aktív, kommunikatív szakmai együttműködésén nyugszik.
 
Fejleszthető tevékenységek:
A megvalósult programok, projektek után közvetlen reflektálás, visszacsatolás szükséges, hogy a jövőben egyszerűbb, hiba nélküli legyen a pedagógusok szervező munkája. Ennek eljárásrendje kidolgozásra vár.
 
5. Az intézmény külső kapcsolatai
Kiemelkedő tevékenységek:
Az intézmény pedagógiai programjával összhangban a vezetés irányításával megtörténik a külső partnerek azonosítása, kulcsfontosságú partnerek kijelölése. Az intézmény vezetése a jogszabályban előírt módon eleget tesz tájékoztatási kötelezettségének. Évenként frissítésre kerül a különös közzétételi lista. Az iskola nyitottságának, a vezető ill. a pedagógusok gazdag kapcsolathálózatának, jó együttműködési, kommunikációs készségének eredménye a partnerek sokasága. A partnerekkel való szoros, kiváló együttműködés túl mutat a pedagógiai munkán, szociokulturális-, közéleti jelentőséggel is bír. Közösségi szerepvállalás jellemzi az intézményt. A gyülekezeti rendezvények szervezésébe, lebonyolításba jelentős mértékben bekapcsolódnak.
 
Fejleszthető tevékenységek:
Ez a terület nem igényel fejleszthető tevékenységet.
 
6. A pedagógiai munka feltételei
Kiemelkedő tevékenységek:

Az intézmény rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúra meglétét, a hiányokat jelzi a fenntartó felé. A pedagógusok végzettsége, képzettsége megfelel a nevelő-oktató munka feltételeinek, az intézmény deklarált céljainak. Az iskola szakos ellátottsága 100%-os. Fontosak a hagyományok, azok megjelennek az intézmény alapdokumentumaiban, tetten érhetők a szervezet működésében, és a nevelő-oktató munka részét képezik. Átgondolt, tervezett az intézmény pedagógiai értékeinek, céljainak megfelelő humánerőforrás-szükséglet biztosítása. Az iskola vezetése támogatja az innovációt, kreatív gondolkodást, melyben a pedagógusok konstruktívan együttműködnek. Az intézmény nagyon jól felszerelt, a szükséges eszközök rendelkezésre állnak a pedagógiai tevékenység színvonalas végzéséhez és a különleges bánásmódot igénylő tanulók neveléséhez, oktatásához. Az intézmény nevelőtestülete jól képzett, innovatív, hatékony együttműködésre képes.

Fejleszthető tevékenységek:
Pályázati források keresése az IKT eszközök korszerűsítésére.
 
7. A Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott tantervi szabályozó dokumentumban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott céloknak való megfelelés
Kiemelkedő tevékenységek:
Az intézmény éves munkaterveiben jól követhető a pedagógiai programban megfogalmazott célok, feladatok. Az éves ütemtervekben konkrétan megtalálhatóak a részfeladatok és a felelősök. Mindezek a tantervi szabályzó dokumentumoknak megfelelően. A pedagógiai program a jogszabályi és tartalmi elvárásokkal összhangban fogalmazza meg az intézmény sajátos nevelési-oktatási feladatait, céljait. Minden tanév tervezésekor megtörténik az intézmény tevékenységeinek, terveinek ütemezése, ami az éves munkatervben rögzítésre is kerül. A keresztyén szellemiség mellett fontosnak tartják az egyetemes emberi kultúra az egészséges nemzeti önbecsülés és hazaszeretet kialakítását. Az intézményi dokumentumokban mindez megfogalmazásra is kerül. Kiemelkedő terület a pedagógus önértékelés kapcsán a pedagógiai módszertani felkészültség, elkötelezettség, szakmai együttműködés, tervezés. Az iskola családias hangulatú és légkörű, hagyományápoló.
 
Fejleszthető tevékenységek:
Ez a terület nem igényel fejleszthető tevékenységet.
 
- o - o - o - o - o -

 

2019. évi intézményi tanfelügyelet megállapításai:

1. Pedagógiai folyamatok

Kiemelkedő tevékenységek:
A módszerek gazdag tárházának alkalmazása. ( Legó-matek, „Informális és nem formális tanulási lehetőségek kialakítása a digitális környezet fejlesztése a pályázat keretében.) A tervezési dokumentumokban előtérbe kerül a tehetség felismerése. Biztosítják a felzárkózás lehetőségét. Elhivatottak, tanulóik előmenetele érdekében egyedi eljárásokat alkalmaznak. Az operatív tervezés a stratégiai célok hatékony megvalósulását szolgálja, és a dokumentumokban nyomon követhető, melyek igazolják azt a tudatosságot, mellyel az iskola programját megtervezték. A nevelőtestület bevonásával kialakított dokumentumokban (tervekben) fokozottan figyelembe veszik az előző felmérések eredményeit. Az intézmény működése során tervezett célok elérését befolyásoló tényezőket, az ellenőrzések eredményeit, a környezet és a köznevelés-irányítás elvárásait és ennek elemzésével határozzák meg és teremtik meg az összhangot teljesíthető tervek és feladatok vonatkozásában.
Fejleszthető tevékenységek:
Nincs fejlesztendő terület.
 
2. Személyiség- és közösségfejlesztés
Kiemelkedő tevékenységek:
Az intézményben a személyiség és közösség fejlesztése a kiemelkedő terület. Nagyon színvonalas közösségi programokat szervez az intézmény a gyermekek, pedagógusok és a szülők számára egyaránt.
Fejleszthető tevékenységek:
A tanulók személyes és szociális képességeik felmérésére alkalmas módszerek, eszközök, technikák alkalmazása.
 
3. Eredmények
Kiemelkedő tevékenységek:
A pedagógiai program alapján az intézmény egyik fontos célkitűzése a tanulás-tanítás eredményessége. Ezt a célt szolgálja az alsó és felső tagozaton hatékonyan működő és jól bevált rendszer, napközis foglalkozások, a tanulószoba a ,,védett tanulási idő" betartása, a tehetségfejlesztés és a kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal való foglalkozás. A külső és belső mérési- verseny- és belső vizsga-, valamint továbbtanulási eredményeket nyilvántartják és rendszeresen elemezik. A tanulók ”külső" versenyekre való felkészítése, versenylehetőségek folyamatos kihasználása. Az intézmény pedagógiai programjának egyik prioritása a tanulás-tanítás eredményessége.
Fejleszthető tevékenységek:
A mérési eredmények tudatosabb áttekintése, a pedagógiai munka hatékonyságának növelése. OKM és a helyi méréseken nyújtott teljesítmény fokozása, a szóródás és a hozzáadott pedagógiai érték fokozása. Biztosítani a tanulói utak követését Az alsó és felső tagozat közötti átmenet nehézségeinek csökkentése. Közvetett partnerek igény- és elégedettség mérésének rendszeressé tétele. Közvetett partnerek elégedettségének és igényének megismerésével belső innovációk, gyakorlatok kialakítása, megvalósítása.
 
4. Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció
Kiemelkedő tevékenységek:
Különböző szakmai munkaközösségek működnek, melyek jelentős súllyal jelennek meg az iskola mindennapi munkájában. A szakmai munkaközösségek önálló munkaterv szerint dolgoznak, az iskolai munkaterv általános és kiemelt feladatait is figyelembe véve. Egyes pedagógusok két munkaközösségnek is tagjai, különböző tanított tárgyuk miatt. A belső tudásmegosztás a szakmai munkaközösségeken belül realizálódik leginkább, de értekezleteken lehetőség van rá, hogy a továbbképzéseken megszerzett új ismeretanyag mindenki számára elérhető legyen. Az információáramlás, kommunikáció rendszeres és szervezett: e-mail, elektronikus napló, honlap, értekezlet, nevelői hirdetőfal.
Fejleszthető tevékenységek:
Belső digitális tudásmegosztó portál működtetése.
 
5. Az intézmény külső kapcsolatai
Kiemelkedő tevékenységek:
Szerteágazó élő partneri kapcsolatokkal rendelkezik az intézmény. Közösségi szerepvállalás jellemzi az intézményt. Az iskola nyitottságának, a vezető ill. a pedagógusok gazdag kapcsolathálózatának, jó együttműködési, kommunikációs készségének eredménye a partnerek sokasága.
Fejleszthető tevékenységek:
Nincs fejlesztendő terület.
 
6. A pedagógiai munka feltételei
Kiemelkedő tevékenységek:
Kiemelkedő területek: Az intézmény rendszeresen felméri a szükségleteket, reális képpel rendelkezik a nevelő-oktató munka humánerőforrás-szükségletéről. A vezetők felkészültek a pedagógiai munka irányításának, ellenőrzésének feladataira. Az intézmény lehetőségeket teremt az innovációt és a kreatív gondolkodást ösztönző műhely foglalkozásokra, fórumokra. Az intézmény vezetése a megfelelő taneszközök rendelkezésre állását biztosítja. Az igények felmérése folyamatos, az ehhez szükséges pénzügyi eszközök biztosítottak, kihasználva a pályázati lehetőségeket, így megteremti a megfelelő forrásokat. A nevelőtestület nyitott az új módszerekre, az új tanulásszervezési eljárásokra. Az alulról érkező kezdeményezéseket a vezetőség támogatja, így segítve a kollégák képzését, önképzését.
Fejleszthető tevékenységek:
Belső munka- és felelősség megosztás rendszerének hatékonyabbá tétele. A középvezetői szint erősítése, feladatok delegálása.
 
7. A Kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott tantervi szabályozó dokumentumban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott céloknak való megfelelés
Kiemelkedő tevékenységek:
Az intézmény éves munkaterveiben jól követhető a pedagógiai programban megfogalmazott célok, feladatok. Az éves ütemtervekben konkrétan megtalálhatóak a részfeladatok és a felelősök. Mindezek a tantervi szabályzó dokumentumoknak megfelelően. A pedagógiai program a jogszabályi és tartalmi elvárásokkal összhangban fogalmazza meg az intézmény sajátos nevelési-oktatási feladatait, céljait. Minden tanév tervezésekor megtörténik az intézmény tevékenységeinek terveinek ütemezése, ami az éves munkatervben rögzítésre is kerül. A keresztyén szellemiség mellett fontosnak tartják az egyetemes emberi kultúra az egészséges nemzeti önbecsülés és hazaszeretet kialakítását. Az intézményi dokumentumokban mindez megfogalmazásra is kerül.
Fejleszthető tevékenységek:
Nincs fejlesztendő terület.